Dlaczego wspólna nauka jest lepsza?

Dlaczego wspólna nauka jest lepsza?

Praca w grupach to częsta metoda nauki nie tylko w późniejszych latach, na kursach czy warsztatach. Towarzyszy ona uczniom już we wczesnych latach – w szkole. Potrafi kształtować postawę obywatelską i prospołeczą, ale czy to wszystkie jej zalety? Oczywiście, że nie!

Można się dzielić

I to nie tylko zdobytą wiedzą i różnymi perspektywami w rozumieniu problematyki. Praca w grupach to dzielenie się materiałami – notatkami oraz materiałami potrzebnymi do wykonania projektu grupowego (na przykład w przypadku warsztatów DIY). Nie zawsze musimy odwiedzać przed zajęciami scrapbooking sklep, gdy czegoś nam zabraknie, z pewnością podzieli się tym z nami ktoś inny, a my również będziemy służyć mu naszymi materiałami, możemy również zakupować je wspólnie. Praca w grupach to nauka szacunku do drugiej jednostki, lekcja funkcjonowania w społeczeństwie i dążenia do jednego celu, mimo indywidualnych umiejętności, wartości i przekonań. Mimo różnic charakterów.

Co dwie głowy to nie jedna!

W grupie warto rozwiązywać zadania wymagające kreatywnego podejścia, na przykład w kwestiach artystycznych. Twoje rozważania i przemyślenia mogą stać się zdecydowanie bogatsze, gdy inny współtwórca przedstawi dane zagadnienie z innej perspektywy, o której sam nie pomyślałeś. Dlatego właśnie zajęcia dotyczące zagadnień sztuki (na przykład warsztaty foto) odbywają się w terenie grupowo, a poszczególne wyzwania wygrywają te grupy, które wykazują się największą kreatywnością. Burza mózgów to też okazja, by prowokować do dyskusji i próbować nowych rzeczy, poznawać nowe konteksty bez strachu przed porażką.

W grupie raźniej!

Wspólne działania szczególnie w obrębie nauki i zdobywania nowych doświadczeń pozwalają wyzbyć się wstydu i strachu. Jeżeli wszyscy zaczynamy naukę czegoś nowego z poziomu zero, w grupie nie będzie lepszych i gorszych, a więc zaniknie też wstyd przed lepszymi. Widząc, że inni pokonują dokładnie te same słabości i lęki, z którymi sami próbujemy sobie radzić, również nie zostaniemy w tyle – raczej będziemy się wspierać. Tak też odbywają się chociażby kursy języków obcych (nauka angielskiego; Bielsko Biała, Częstochowa, Tychy i inne), gdzie grupy nie są dobierane jak w szkole (ze względu na wiek), a ze względu na poziom trudności.

W dodatku praca w grupach potrafi mocniej zmotywować. Widząc, że projekt grupowy realizowany jest nie tylko przez nas, z ciekawością możemy obserwować jego rozwój. Obecność innych na przykład na dokumencie Google czy formularzu online sprawia, że szybciej do niego zaglądamy i dopisujemy kolejne partie. Aby tak jednak było, potrzebne jest zaufanie do współtwórców, wspólny cel i pozostawienie miejsca "do popisu" dla każdego twórcy z osobna.